Το Φαράγγι των Μύλων, μια εύκολη διαδρομή για την επόμενη εκδρομή σας!
Κάντε κλίκ στο παρακάτω link
Πρόσφατα Θέματα
RETHYMNO LIVE
ΕΛΛΗΝΑΣ... Ο ΑΕΤΟΣ!
ΡΕΘΥΜΝΟ
Crete-Guns
ΤΑ ΑΠΟΡΡΗΤΑ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ
ΠΕΡΙ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙΟΥ
Σελίδα 1 από 1
ΠΕΡΙ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙΟΥ
ΤΟ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ
Το πλέον αγαπημένο και πλέον συκοφαντημένο όργανο στην Ελλάδα είναι ίσως το μόνο που έχει ελάχΤο πλέον αγαπημένο και πλέον συκοφαντημένο όργανο στην Ελλάδα είναι ίσως το μόνο που έχει ελάχιστες, κυρίως αισθητικές, διαφορές από τον αρχαίο του πρόγονο, την Πανδούρα. Ταυτόχρονα είναι το μόνο όργανο, με βάση αυτήν την καταγωγή, που δίχαζε τον ελληνισμό από την αρχαιότητα. Είναι χαρακτηριστικό πως ο Αθηναίος ρήτορας Δημοσθένης, σε έναν από τους Φιλιππικούς του, κατηγορεί τον Βασιλιά της Μακεδονίας, πως φιλοξενεί στην αυλή του πανδουρίδες, όργανα που αρμόζουν μόνο στον αμόρφωτο λαό και τους Βαρβάρους! [Οι αιτιάσεις της ελληνικής λογιοσύνης για τα λαϊκά όργανα έχουν μεγάλη ιστορία...] Όμως, αυτά τα λόγια του Δημοσθένη δεν είναι εντελώς αναίτια. Όπως συντείνουν σχεδόν όλοι οι ερευνητές και λαογράφοι, η μοίρα του Τρίχορδου, ή Πανδούρας, ή Ταμπουρά, αργότερα στην ανατολή Σάζ και εν τέλει Μπουζουκιού, μοιαζει να είναι ένα συνεχές πήγαινε-έλα μεταξύ Ελλάδος και καθ' ημας Ανατολής. Ήδη από τα αρχαία χρόνια, πανθομολογείται η εισαγωγή της Πανδούρας από την Ανατολή. Όργανο με ηχείο αχλαδόσχημο, μανίκι διπλάσιου μήκους και τρεις διπλές χορδές με την ίδια ακριβώς σχέση που χρησιμοποιείται και στο εξάχοδρο μπουζούκι. Η μεγάλη της επιτυχία, παρά την θυελλώδη αντίδραση της Ελληνικής αριστοκρατίας και λογιωσύνης, οφείλεται στην δυνατότητα παραγωγής μεγάλου πλούτου ήχων με μικρό αριθμό χορδών
Στα Βυζαντινά Χρόνια, μοιάζει να κατακτά κάποιαν απήχηση και στις τάξεις των Λογίων, καθώς ο Αρχιεπίσκοπος Χρύσανθος τονίζει πως είναι το ενδεδειγμένο [μαζί με το κανονάκι] όργανο για την διδασκαλία της Βυζαντινής μουσικής, ενω πλούσια είναι και η απεικόνιση Ταμπουράδων όπως και οι αναφορές στην δημοτική αλλά και την λόγια ποίηση της εποχής Μάλιστα, παρά την εσφαλμένη πεποίθηση πως η ονομασία μπουζούκι εμφανίζεται μαζί τα σταθερά τάστα τον 19ο αιωνα Ηδη από τα Βυζαντινά χρόνια παρατηρείται η χρήση του όρου παράλληλα με τους αρχαιότερους Ταμπουράς, Θαμπούριν, Πανδούρα.
Αυτό που στην πραγματικότητα συνέβη στα τέλη του 19ου αι. είναι ο εξοβελισμός του μπουζουκιού από τις κλασικές λαϊκές ορχήστρες. Την εποχή εκείνη, σχηματοποιούνται, οριστικά πλέον, δύο μορφές λαϊκής ορχήστας: Η κομπανία στην στεριανή Ελλάδα [κλαρίνο, βιολί, λαγούτο, σαντούρι] και η ζυγιά στα νησιά [βιολί-λαούτο, λύρα-λαούτο]. Εδώ ακριβώς βρίσκονται οι ρίζες της νέας του ακμής.
Το μπουζούκι [ονομασία που κυριρχεί πλέον έναντι του Ταμπουρά] γίνεται κυρίαρχο όργανο των μοναχικών τραγουδοποιών, κι όχι των επαγγελματιών μουσικών των πανηγυριών. Των απόκληρων και των Ρεμπέτηδων! Αυτό το γεγονός, σε συνδιασμό με την διαμόρφωση εκείνη την εποχή της ρωμαλέας, αστικής κλεφτουριάς [Μαγκιά], σηματοδοτεί την νέα ακμή του μπουζουκιού.
Οι ρεμπέτες είναι αυτοί που θα αντικαταστήσουν του μπερντέδες [κινητά διαχωριστικά του βραχίονα] με τα σταθερά τάστα. Είναι οι ίδιοι που εξελίσουν το παίξιμο, αναδεικνύοντας, μέσα από το μπουζούκι την νέα λαϊκή μας μουσική, η οποία θα επικυριαρχήσει της λεγόμενης Δημοτικής μουσικής, της λαϊκής μουσικής της υπάιθρου. Θα δημιουργήσουν και τις διάφορες παραλλαγές του: τον Μπαγλαμά, τον Τζουρά, τον Τζουρομπαγλαμά, όργανα - αντίγραφα σε μικρότερη κλίμακα του μπουζουκιού. Έτσι στα τέλη της δεκαετίας του 1920, μετά την εθνική ολοκλήρωση [μέσω της μικρασιατικής καταστροφής] θα εμφανιστούν και οι πρώτες ορχήστρες μπουζουκιών. Πρώτη και θρυλλικότερη η Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς, που ιδρύει ο Μ. Βαμβακάρης το 1929 με τρία μπουζούκια [Βαμβακάρης, Δελιάς Παγιουμτζής] και έναν μπαγλαμά [Μπάτης]. Το μπουζούκι γίνεται πλέον ο βασιλιάς της λαϊκής ορχήστας.
Το τέταρτο ζεύγος χορδών που ο Μανώλης Χιώτης προσθέτει αμέσως μετά τον πόλεμο, είναι η σημαντικότερη ίσως αλλαγή στην μορφή του μπουζουκιού στα 2300 χρόνια της ελληνικής του ιστορίας. Μια αλλαγή, που σε μια κρίσιμη καμπή της πορείας του, τού προσέφερε νέες, τεράστιες, εκφραστικές δυνατότητες και το κατέστησε απόλυτο κυρίαρχο της ελληνικής μουσικής.ιστες, κυρίως αισθητικές, διαφορές από τον αρχαίο του πρόγονο, την Πανδούρα. Ταυτόχρονα είναι το μόνο όργανο, με βάση αυτήν την καταγωγή, που δίχαζε τον ελληνισμό από την αρχαιότητα.
http://kompania-tapi-ke-psixremoi.blogspot.grΣτα Βυζαντινά Χρόνια, μοιάζει να κατακτά κάποιαν απήχηση και στις τάξεις των Λογίων, καθώς ο Αρχιεπίσκοπος Χρύσανθος τονίζει πως είναι το ενδεδειγμένο [μαζί με το κανονάκι] όργανο για την διδασκαλία της Βυζαντινής μουσικής, ενω πλούσια είναι και η απεικόνιση Ταμπουράδων όπως και οι αναφορές στην δημοτική αλλά και την λόγια ποίηση της εποχής Μάλιστα, παρά την εσφαλμένη πεποίθηση πως η ονομασία μπουζούκι εμφανίζεται μαζί τα σταθερά τάστα τον 19ο αιωνα Ηδη από τα Βυζαντινά χρόνια παρατηρείται η χρήση του όρου παράλληλα με τους αρχαιότερους Ταμπουράς, Θαμπούριν, Πανδούρα.
Αυτό που στην πραγματικότητα συνέβη στα τέλη του 19ου αι. είναι ο εξοβελισμός του μπουζουκιού από τις κλασικές λαϊκές ορχήστρες. Την εποχή εκείνη, σχηματοποιούνται, οριστικά πλέον, δύο μορφές λαϊκής ορχήστας: Η κομπανία στην στεριανή Ελλάδα [κλαρίνο, βιολί, λαγούτο, σαντούρι] και η ζυγιά στα νησιά [βιολί-λαούτο, λύρα-λαούτο]. Εδώ ακριβώς βρίσκονται οι ρίζες της νέας του ακμής.
Το μπουζούκι [ονομασία που κυριρχεί πλέον έναντι του Ταμπουρά] γίνεται κυρίαρχο όργανο των μοναχικών τραγουδοποιών, κι όχι των επαγγελματιών μουσικών των πανηγυριών. Των απόκληρων και των Ρεμπέτηδων! Αυτό το γεγονός, σε συνδιασμό με την διαμόρφωση εκείνη την εποχή της ρωμαλέας, αστικής κλεφτουριάς [Μαγκιά], σηματοδοτεί την νέα ακμή του μπουζουκιού.
Οι ρεμπέτες είναι αυτοί που θα αντικαταστήσουν του μπερντέδες [κινητά διαχωριστικά του βραχίονα] με τα σταθερά τάστα. Είναι οι ίδιοι που εξελίσουν το παίξιμο, αναδεικνύοντας, μέσα από το μπουζούκι την νέα λαϊκή μας μουσική, η οποία θα επικυριαρχήσει της λεγόμενης Δημοτικής μουσικής, της λαϊκής μουσικής της υπάιθρου. Θα δημιουργήσουν και τις διάφορες παραλλαγές του: τον Μπαγλαμά, τον Τζουρά, τον Τζουρομπαγλαμά, όργανα - αντίγραφα σε μικρότερη κλίμακα του μπουζουκιού. Έτσι στα τέλη της δεκαετίας του 1920, μετά την εθνική ολοκλήρωση [μέσω της μικρασιατικής καταστροφής] θα εμφανιστούν και οι πρώτες ορχήστρες μπουζουκιών. Πρώτη και θρυλλικότερη η Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς, που ιδρύει ο Μ. Βαμβακάρης το 1929 με τρία μπουζούκια [Βαμβακάρης, Δελιάς Παγιουμτζής] και έναν μπαγλαμά [Μπάτης]. Το μπουζούκι γίνεται πλέον ο βασιλιάς της λαϊκής ορχήστας.
Το τέταρτο ζεύγος χορδών που ο Μανώλης Χιώτης προσθέτει αμέσως μετά τον πόλεμο, είναι η σημαντικότερη ίσως αλλαγή στην μορφή του μπουζουκιού στα 2300 χρόνια της ελληνικής του ιστορίας. Μια αλλαγή, που σε μια κρίσιμη καμπή της πορείας του, τού προσέφερε νέες, τεράστιες, εκφραστικές δυνατότητες και το κατέστησε απόλυτο κυρίαρχο της ελληνικής μουσικής.ιστες, κυρίως αισθητικές, διαφορές από τον αρχαίο του πρόγονο, την Πανδούρα. Ταυτόχρονα είναι το μόνο όργανο, με βάση αυτήν την καταγωγή, που δίχαζε τον ελληνισμό από την αρχαιότητα.
Σελίδα 1 από 1
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Πεμ Φεβ 08, 2024 10:56 pm από Admin
» Ερευνα-σοκ! Ο αργός «θάνατος» του Ελληνα αγρότη με οργανωμένο σχέδιο
Τετ Φεβ 07, 2024 8:02 pm από Admin
» ΦΠΑ: Έρχεται η αυτόματη επιστροφή – Ποιους αφορά – Πότε θα ξεκινήσει
Πεμ Φεβ 01, 2024 11:42 am από Admin
» Η γλώσσα των κουτσαβάκηδων (το λεξικό της μαγκιάς)
Δευ Ιαν 29, 2024 8:39 pm από Admin
» Έρχεται νέο σύστημα με αυτόματες κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων για χρέη στην εφορία
Δευ Ιαν 22, 2024 2:40 pm από Admin
» Ενημέρωση ιδιοκτητών δεσποζόμενων ζώων
Τρι Ιαν 16, 2024 7:03 pm από Admin
» Πώς θα βρείτε τα «χαμένα» σας ένσημα πριν το 2002
Πεμ Ιαν 11, 2024 8:24 pm από Admin
» Ο σεισμός-μαμούθ που ανύψωσε την Κρήτη και δημιούργησε τσουνάμι 12 μέτρων
Τρι Ιαν 02, 2024 8:52 pm από Admin
» Για πρώτη φορά στο Νοσοκομείο Ρεθύμνου επέμβαση ολικής αρθροπλαστικής με την πρωτοποριακή τεχνική της ρομποτική
Παρ Δεκ 29, 2023 8:41 pm από Admin
» Ανοίγει η πλατφόρμα εξαγοράς καταπατημένων εκτάσεων του Δημοσίου – Δικαιολογητικά και προϋποθέσεις
Πεμ Δεκ 28, 2023 9:38 pm από Admin
» Ελεύθεροι επαγγελματίες: Αυξάνονται οι εισφορές τους το 2024 - Τα νέα ποσά
Τρι Δεκ 26, 2023 1:02 pm από Admin
» ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ ΠΟΥ ΜΕΤΑΔΙΔΟΝΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΣΚΥΛΟΥΣ ΑΠΟ ΤΣΙΜΠΗΜΑ ΤΣΙΜΠΟΥΡΙΟΥ. ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΙΣ ΠΡΟΛΗΨΟΥΜΕ;
Δευ Δεκ 25, 2023 9:36 pm από Admin
» Δερματικα προβληματα – μυκητιαση, αλλεργικη δερματιτιδα, ψωρα σκυλου
Δευ Δεκ 25, 2023 9:22 pm από Admin
» Λεϊσμανίωση (Καλαζάρ) : Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε
Δευ Δεκ 25, 2023 9:17 pm από Admin
» 35Ν: Η κρητική τσικουδιά του Ηλία Μελισσουργού με όνομα και ποιότητα
Πεμ Δεκ 07, 2023 9:14 pm από Admin
» Γνωρίζατε ότι υπάρχουν ζωντανά ένζυμα στο μέλι
Πεμ Νοε 02, 2023 10:17 pm από Admin
» Τρεις νέες – τούρμπο ποικιλίες ελιάς με αντοχή στην βερτιτσιλίωση
Πεμ Σεπ 28, 2023 11:39 pm από Admin
» Νέα απόφαση του ΣτΕ βγάζει οριστικά εκτός δασικών χαρτών 7 εκατ. στρέμματα
Παρ Μάης 05, 2023 11:15 pm από Admin
» Ανοίγει η πλατφόρμα για τα «Φωτοβολταϊκά στη Στέγη
Τρι Μάης 02, 2023 10:06 pm από Admin
» Πενταετής παραγραφή για τα χρέη στους ΟΤΑ
Παρ Απρ 14, 2023 9:35 pm από Admin
» ΕΣΠΑ: Τα 3 προγράμματα για να επενδύσουν οι αγρότες με κοινοτικό χρήμα
Τετ Μαρ 29, 2023 12:20 pm από Admin
» «Φωτοβολταϊκά στη στέγη»: Βγήκε ο οδηγός του προγράμματος-Δικαιούχοι και προύποθέσεις (έγγραφο)
Πεμ Μαρ 23, 2023 11:54 pm από Admin
» Πως να φτιάξω μόνος μου θειασβέστιο;
Κυρ Φεβ 19, 2023 7:37 pm από Admin
» Ένα κείμενο που πρέπει να διαβάσουν όλοι οι ελαιοκαλλιεργητές!
Τρι Νοε 15, 2022 8:13 pm από Admin
» Επιστήμονες από την Κρήτη ρίχνουν φως σε βακτήριο που πλήττει καλλιέργειες, όπως την ελιά και το αμπέλ
Τρι Φεβ 08, 2022 12:00 pm από Admin
» Νομοπαρασκευαστική για τα κληροτεμάχια
Παρ Ιαν 21, 2022 9:00 pm από Admin
» Πες μου πού είναι το χωράφι σου, να σου πω τι θα φυτέψεις
Τρι Ιαν 04, 2022 7:05 pm από Admin
» Κρητικά λουκάνικα ξιδάτα
Παρ Δεκ 24, 2021 8:39 pm από Admin
» Ντουκιάνι: Ο ιερός χώρος των παλιών Κρητικών
Κυρ Νοε 14, 2021 8:47 pm από Admin
» Το μπόλιασμα (κέντρωμα) των δέντρων. Οι τρόποι και πότε γίνεται
Κυρ Οκτ 24, 2021 9:33 am από Admin