Πρόσφατα Θέματα
» POS …ΤΕΛΟΣ.
Δευ Ιουλ 24, 2017 9:32 pm από Admin

» Η Κίνα θα κατασκευάσει τον υδάτινο δίαυλο Δούναβη-Αξιού-Θεσσαλονίκης: Κοσμογονικές αλλαγές στα Βαλκάνια
Σαβ Ιουλ 22, 2017 11:12 am από Admin

» Φαράγγι Μύλων : Συνάντηση του τοπικού Συλλόγου με τον Δήμαρχο Ρεθύμνης
Παρ Ιουλ 21, 2017 12:31 pm από Admin

»  Νέα εποχή για το επιχειρείν το πληροφοριακό σύστημα για την αδειοδότηση και την έναρξη λειτουργίας επιχειρήσεων
Παρ Ιουλ 21, 2017 11:28 am από Admin

» «Κόκκινα» καταναλωτικά δάνεια και κάρτες: Πληρώστε 5% και ξοφλήσατε!
Πεμ Ιουλ 20, 2017 1:04 pm από Admin

» Πώς θα γίνεται η ένταξη στον εξωδικαστικό συμβιβασμό – Ποιες οφειλές μπορούν να διαγραφούν – Αναλυτικά όλα τα βήματα
Τετ Ιουλ 19, 2017 10:37 pm από Admin

» Νέο ΕΣΠΑ για τουριστικές επιχειρήσεις - Οι προϋποθέσεις ένταξης
Δευ Ιουλ 17, 2017 11:26 am από Admin

» Ψηφίστηκε ο νέος νόμος για τα αυθαίρετα
Κυρ Ιουλ 16, 2017 10:29 pm από Admin

» Εξωδικαστικός: Πώς θα ρυθμίζονται και θα «κουρεύονται» χρέη προς την εφορία
Σαβ Ιουλ 15, 2017 10:12 pm από Admin

» Οδηγός: Πως θα πάρετε την επιχορήγηση για το «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον»
Σαβ Ιουλ 15, 2017 9:53 pm από Admin

» Από σκηνής ο Γιάννης Ζουγανέλης ξεφτιλίζει ΣΚΑΙ, Σαββόπουλο και «φιλανθρωπίες» - VIDEO
Πεμ Ιουλ 13, 2017 10:30 pm από Admin

» ΜΕ ΑΠΛΗ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ ΟΙ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ
Τετ Ιουλ 12, 2017 11:49 am από Admin

» ΣE ΚAΛΕΣΕ Εισπρακτική; Μάθε πως δικαιούσαι αποζημίωση 5.870€
Κυρ Ιουλ 09, 2017 2:22 pm από Admin

» Ανακοίνωση Εθνικού Συμβουλίου διεκδίκησης Γερμανικών οφειλών.
Πεμ Ιουλ 06, 2017 12:33 pm από Admin

» Οριστική απόφαση-βόμβα του ΣτΕ: Στο αρχείο χιλιάδες πρόστιμα – Καταργούνται όλες οι φορολογικές λίστες
Τρι Ιουν 27, 2017 11:36 am από Admin

» Ραβασάκια σε πάνω από 1,5 εκατ. ιδιοκτήτες ανασφάλιστων οχημάτων
Παρ Ιουν 16, 2017 9:50 pm από Admin

» Αυθαίρετα: Όλα νόμιμα με 250 ευρώ – Τι προβλέπεται
Πεμ Ιουν 15, 2017 10:46 pm από Admin

» All inclusive: Τα βραχιολάκια της συμφοράς
Δευ Μαϊος 29, 2017 1:52 am από Admin

» Η Κρουαζιέρα στο Ρέθυμνο δεν έχει ελπίδα με αυτό το λιμάνι
Πεμ Μαϊος 25, 2017 11:25 am από Admin

» Ενημερώσεις για τη ρύθμιση οφειλών από το site της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους
Παρ Μαϊος 19, 2017 9:08 am από Admin

» Αβάσταχτη οδύνη στην κηδεία του υποστράτηγου Γ. Τζανιδάκη [εικόνες]
Σαβ Απρ 22, 2017 9:27 am από Admin

» Πλήρης προστασία για την πρώτη κατοικία, ακόμα και αυθαίρετη, από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο
Τετ Απρ 12, 2017 12:19 pm από Admin

» ΕΛΕΝΑ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ «Η Κρήτη πρωταγωνιστεί στον τουρισμό το 2017»
Τετ Μαρ 22, 2017 11:50 pm από Admin

»  Παρουσιάστηκε στο Σπήλι η μελέτη για το Νότιο Οδικό Άξονα
Τετ Μαρ 15, 2017 12:09 am από Admin

» Πριν την επιβολή κυρώσεων από τις ΔΟΥ οι πολίτες πρέπει να καλούνται να παρέχουν εξηγήσεις
Τρι Μαρ 14, 2017 12:43 pm από Admin

» ΑΕΠΙ: Κακουργηματικές πράξεις και σύσταση συμμορίας εντοπίζει ο εισαγγελέας
Δευ Φεβ 27, 2017 8:55 am από Admin

» Επιτροπή Καλλικράτη: Απλή αναλογική, 50%+1, μείωση θητείας, ψήφος στους αλλοδαπούς
Τετ Φεβ 22, 2017 11:25 am από Admin

» Προγράμματα ΕΣΠΑ 238 εκατ. ευρώ για μικρές επιχειρήσεις και πτυχιούχους
Σαβ Φεβ 18, 2017 11:53 pm από Admin

» Άμεση ανάγκη να ξεκαθαρίσει το τοπίο για τις οριοθετήσεις οικισμών
Σαβ Φεβ 18, 2017 11:33 pm από Admin

» Έρχεται «κούρεμα» 3 δισ. ευρώ σε στεγαστικά, καταναλωτικά και επιχειρηματικά δάνεια
Τρι Φεβ 14, 2017 7:33 am από Admin

RETHIMNO WEB RADIO TV
ΕΛΛΗΝΑΣ... Ο ΑΕΤΟΣ!

ΡΕΘΥΜΝΟ
Crete-Guns
ΤΑ ΑΠΟΡΡΗΤΑ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ
ΚΑΝΑΒΙΣ
Οι ξενες επεμβασεις στην Ελλαδα 1821-1974

Οι ξενες επεμβασεις στην Ελλαδα 1821-1974

Ο τίτλος μου περιεχόμενα σελίδας
Τροφοδοσία RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 



«Γεφύρι της Αρτας» ο αυτοκινητόδρομος ( BOAK ) της Κρήτης

Δημοσίευση νέας Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Πήγαινε κάτω

default «Γεφύρι της Αρτας» ο αυτοκινητόδρομος ( BOAK ) της Κρήτης

Δημοσίευση από Admin Την / Το Κυρ Οκτ 19, 2014 1:55 am

19.10.2014


Οι συνθήκες οδήγησης στην Κρήτη θυμίζουν... Λατινική Αμερική, γράφουν τα ταξιδιωτικά sites. Η Μεγαλόνησος, των 600.000 και πλέον μόνιμων κατοίκων, στερείται ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, που να ενώνει πόλεις, λιμάνια και αεροδρόμια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Διαβάζοντας σε διεθνή ταξιδιωτικά sites τις περιγραφές τουριστών από την εμπειρία της οδήγησης στην Κρήτη, δεν μπορείς παρά... να γελάσεις. «Συνθήκες οδήγησης Λατινικής Αμερικής», «δρόμοι που μετατρέπονται σε μια στροφή από αυτοκινητόδρομοι σε επαρχιακοί, με αποτέλεσμα να βρίσκεσαι αντιμέτωπος με τρακτέρ και πρόβατα», «δρόμοι γεμάτοι λακκούβες και απότομες στροφές, στις οποίες τουριστικά λεωφορεία προσπερνούν φορτηγά» είναι μερικά μόνο από τα σχόλια που αναρτώνται.

Και το πρόβλημα είναι ότι όλα αυτά είναι αλήθεια. Ο κύριος οδικός άξονας του νησιού, γνωστός με το αρκτικόλεξο ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης), σχεδιάστηκε τη δεκαετία του ’60 με βάση τις τότε κυκλοφοριακές ανάγκες του νησιού. Σήμερα είναι ένα μωσαϊκό παλαιών και νέων τμημάτων, με διαφορετικά πλάτη και χαρακτηριστικά, στο οποίο δεκάδες άνθρωποι κάθε χρόνο χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία (56 μόνο το 2013).

Επανέρχεται το θέμα


Στο υπουργείο Υποδομών έχει ανοίξει και πάλι η συζήτηση για την παραχώρηση της κατασκευής και λειτουργίας του άξονα σε ιδιώτες, μια επιλογή που θα συζητηθεί πολύ στην κρητική κοινωνία.

Η Κρήτη, λοιπόν, των 600.000 και πλέον μόνιμων κατοίκων, στερείται ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, που να ενώνει πόλεις, λιμάνια και αεροδρόμια. Ο ΒΟΑΚ, μήκους 300 χιλιομέτρων, που διασχίζει όλο το βόρειο τμήμα του νησιού άρχισε να κατασκευάζεται το 1968 και ολοκληρώθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’70. Ωστόσο η αναβάθμισή του ξεκίνησε μόλις στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Τρία κοινοτικά πλαίσια αργότερα, έχει ανακατασκευαστεί μόλις το 35% του δρόμου και μάλιστα το μεγαλύτερο μέρος με νέα τμήματα ενός ρεύματος ανά κατεύθυνση (μονού κλάδου), που φυσικά δεν παραπέμπουν σε αυτοκινητόδρομο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ), στον οποίο μεταφέρθηκε από τις αρχές του έτους η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών (ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ):

- Με το Β΄ ΚΠΣ και το Intereg (1994-1999) κατασκευάστηκαν 55,9 χιλιόμετρα δρόμου, εκ των οποίων τα 40,1 χλμ. μονού κλάδου και τα 15,7 διπλού κλάδου (συνολικό ποσοστό 19% του άξονα). Διατέθηκαν περίπου 120 εκατ. ευρώ.

- Με το Γ΄ ΚΠΣ (2000-2006) κατασκευάστηκαν 27,5 χλμ. δρόμου, εκ των οποίων τα 3 χλμ. μονού κλάδου και τα 24,5 χλμ. διπλού κλάδου (συνολικά το 9% του άξονα). Διατέθηκαν 150 εκατ. ευρώ.

- Με το ΕΣΠΑ (2007-2013) κατασκευάστηκαν ή κατασκευάζονται 22,5 χλμ., εκ των οποίων τα 19,5 χλμ. μονού κλάδου και τα 3 χλμ. διπλού κλάδου (αντιστοιχούν στο 7%) του άξονα. Διατέθηκαν 103 εκατ. ευρώ.

- Τέλος, προς ένταξη στο ΣΕΣ 2014-2020 προτείνεται η κατασκευή 19 χλμ., όλα διπλού κλάδου (συνολικά 6% του άξονα), με χρηματοδότηση 162 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τα τμήματα Γουρνών - Χερσονήσου, Πανόρμου - Εξάντη και του συνδετηρίου δρόμου Μουρνιών - Χανίων.

Τι απομένει; Η κατασκευή 184,7 χιλιομέτρων. Για το μεγαλύτερο μέρος αυτών (135 χλμ.) βρίσκονται σε εξέλιξη σήμερα μελέτες, προκειμένου τα έργα να ωριμάσουν. Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, πρόκειται για 9 μελέτες για τον ΒΟΑΚ και μία μελέτη για τον νότιο οδικό άξονα του νησιού (ΝΟΑΚ), που βρίσκονται σήμερα σε μεσαία ωριμότητα και, αν χρηματοδοτηθούν με 5 εκατ. ευρώ το 2014 και 3 εκατ. ευρώ το 2015, θα μπορέσουν, ένα έτος αργότερα, να οδηγήσουν στη δημοπράτηση έργων συνολικού μήκους 65 χιλιομέτρων και δαπάνης 643 εκατ. ευρώ. Υπάρχει όμως περίπτωση να βρεθούν ποτέ τόσα χρήματα;

Δεκάδες θανατηφόρα

Το αποτέλεσμα της σημερινής, τραγικής κατάστασης του ΒΟΑΚ είναι κάθε χρόνο να συμβαίνουν δεκάδες θανατηφόρα τροχαία. Το 2013 στην περιφερειακή ενότητα Χανίων έγιναν 121 τροχαία με 17 νεκρούς και 28 σοβαρά τραυματίες, στο Ρέθυμνο 31 τροχαία με 12 νεκρούς και 2 σοβαρά τραυματίες, στο Ηράκλειο 103 τροχαία με 17 νεκρούς και 54 σοβαρά τραυματίες και στο Λασίθι 36 τροχαία με 10 νεκρούς και 8 σοβαρά τραυματίες. Συνολικά, μέσα σε ένα έτος έγιναν στον ΒΟΑΚ 291 τροχαία με 56 νεκρούς και 92 σοβαρά τραυματίες, με ό,τι αυτό σημαίνει για τον κοινωνικό ιστό αλλά και την οικονομία του νησιού.

Κερδίζει έδαφος το μοντέλο παραχώρησης του έργου σε ιδιώτη, αλλά χωρίς διόδια

Ποια θα είναι η επόμενη μέρα για τον βόρειο οδικό άξονα της Κρήτης; Θα συνεχίσει η αποσπασματική ανακατασκευή του, η οποία με τους σημερινούς ρυθμούς θα χρειαστεί τουλάχιστον δύο δεκαετίες για να ολοκληρωθεί; Ή θα αναζητηθεί η λύση στο μοντέλο της σύμβασης παραχώρησης; Η πλάστιγγα γέρνει πλέον προς τη δεύτερη λύση, αλλά με ένα διαφορετικό μοντέλο παραχώρησης από αυτά που γνωρίζουμε έως σήμερα, χωρίς διόδια.

Στο υπουργείο Υποδομών η ιδέα της ανάθεσης της κατασκευής και λειτουργίας του ΒΟΑΚ σε ιδιώτη μέσω σύμβασης παραχώρησης δείχνει να κερδίζει έδαφος, καθώς υπολογίζεται ότι για την ολοκλήρωση του άξονα χρειάζεται περί το 1,5 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, η παραχώρηση δεν είναι απαραίτητο να συμβεί με τον τρόπο που γνωρίζαμε έως σήμερα (χρηματοδότηση με δημόσιους/κοινοτικούς πόρους και διόδια), αλλά με ένα διαφορετικό μοντέλο χρηματοδότησης του άξονα, την παραχώρηση διαθεσιμότητας (availability payment). Η πρόταση αυτή προέκυψε ύστερα από πρόσφατες συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία δείχνει διατεθειμένη να χρηματοδοτήσει και αυτό το έργο. Σύμφωνα με το σενάριο που εξετάζεται, το Δημόσιο θα λάβει ένα δάνειο από την ΕΤΕπ για το έργο και αυτή με τη σειρά της θα έρθει σε απευθείας συμφωνία με τον παραχωρησιούχο. Η λύση των διοδίων απορρίπτεται καθώς οι αποστάσεις στο νησί είναι μικρές και θεωρείται ότι η επιβάρυνση θα ήταν σημαντική (όπως και οι αντιδράσεις). Πάντως ο υπουργός Μιχ. Χρυσοχοΐδης σε πρόσφατη απάντησή του στη Βουλή ανέφερε ότι σε πρώτη φάση προγραμματίζεται η διεξαγωγή διαγωνισμού, ύψους 7,5 εκατ. ευρώ, με τον οποίο θα προβλέπονται:

• Αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης σε όλον τον ΒΟΑΚ.

• Εκπόνηση νέας κυκλοφοριακής μελέτης επί του ΒΟΑΚ, η οποία θα λάβει υπόψη τους κυκλοφοριακούς φόρτους, τα στατιστικά ατυχημάτων κ.λπ.

• Θέση σε προτεραιότητα των παρεμβάσεων στα επιμέρους τμήματα του ΒΟΑΚ, βάσει των αποτελεσμάτων της συγκεκριμένης μελέτης.

• Εξέταση των εναλλακτικών λύσεων χρηματοδότησης για την υλοποίηση του συνόλου του ΒΟΑΚ.

• Εκπόνηση των βασικών μελετών για το σύνολο του ΒΟΑΚ, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αδειοδότηση για τη δημοπράτηση των έργων.

Οσο για τα νέα έργα στον άξονα, ο κ. Χρυσοχοΐδης ανέφερε ότι ανάλογα με τη διαθεσιμότητα πόρων στο ΣΕΣ 2014-2020, θα επιδιωχθεί η χρηματοδότηση των πιο ώριμων έργων στο δεύτερο μισό της νέας προγραμματικής περιόδου.

«Το ζητούμενο σε κάθε περίπτωση, είτε ο δρόμος κατασκευαστεί ως κλασικό δημόσιο έργο είτε με σύμβαση παραχώρησης, είναι να υπάρχουν ώριμες μελέτες», λέει στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, Λευτέρης Κοπάσης. «Προσωπικά δεν είμαι αρνητικός σε ένα σενάριο παραχώρησης. Πρέπει όμως να συνυπολογίσει κανείς τα πραγματικά δεδομένα του κόστους των μετακινήσεων στο νησί, καθώς ενδέχεται να μην είναι εφικτό».

Αμεσες παρεμβάσεις

Πρώτα, πάντως, όλοι συμφωνούν ότι πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις στον άξονα, που να μειώσουν την επικινδυνότητά του και τα θανατηφόρα τροχαία. «Μπορούμε να αντιστρέψουμε την κατάσταση με παρεμβάσεις, όχι απαραίτητα υψηλού κόστους», λέει ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης. «Παράλληλα πρέπει να επενδύσουμε στην ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση του κοινού για θέματα οδικής ασφάλειας, γιατί οι όποιες παρεμβάσεις και τα έργα θέλουν χρόνο μέχρι να ολοκληρωθούν. Τέλος, πρέπει η περιφέρεια να χρηματοδοτηθεί με περισσότερους πόρους για τη συντήρηση, προκειμένου να σταματήσει να υπάρχει αυτή η αίσθηση εγκατάλειψης του οδικού άξονα. Σε κάθε περίπτωση, όσοι πόροι επενδυθούν στον ΒΟΑΚ εκτιμώ ότι θα επιστρέψουν στο πολλαπλάσιο από την ανάπτυξη της Κρήτης».

Μελέτη χωρίς τοπικιστικά κριτήρια

Η ανάγκη εκπόνησης μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής μελέτης για τις ανάγκες και τον τρόπο ανάπτυξης του ΒΟΑΚ έχει επισημανθεί εδώ και πολλά χρόνια στην Πολιτεία από τα τμήματα του ΤΕΕ στην Κρήτη, τα επιμελητήρια, τους τεχνικούς, τουριστικούς και κοινωνικούς φορείς του νησιού. Οπως εκτιμά στο υπόμνημα που έχει καταθέσει στο υπουργείο Υποδομών ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, πρέπει να υπάρξει μια μελέτη η οποία θα προσδιορίσει τη ζώνη διέλευσης του άξονα σε όλο το μήκος του, ώστε οι μελέτες που ανατίθενται να μην είναι αποσπασματικές. Επιπλέον, μια στρατηγική μελέτη για τον ΒΟΑΚ θα ιεραρχήσει τη σκοπιμότητα και την αναγκαιότητα κατασκευής των επιμέρους τμημάτων όχι με τοπικιστικά κριτήρια, αλλά με βάση αντικειμενικές παραμέτρους όπως ο εκτιμώμενος κυκλοφοριακός φόρτος, το περιφερειακό χωροταξικό σχέδιο του νησιού κ.λπ. Επίσης, θα προσδιορίσει με ρεαλισμό και με βάση τα σημερινά δεδομένα το κόστος. Και έτσι θα μπορεί να εξετάσει οικονομοτεχνικά τη δυνατότητα κατασκευής ενός ολοκληρωμένου τμήματος με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης ή άλλες μεθόδους χρηματοδότησης.

http://www.kathimerini.gr
avatar
Admin
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 1343
Ημερομηνία εγγραφής : 31/07/2013

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών http://rethymno.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Επιστροφή στην κορυφή


Δημοσίευση νέας Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα
 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης