Το Φαράγγι των Μύλων, μια εύκολη διαδρομή για την επόμενη εκδρομή σας!
Κάντε κλίκ στο παρακάτω link
Πρόσφατα Θέματα
RETHYMNO LIVE
ΕΛΛΗΝΑΣ... Ο ΑΕΤΟΣ!
ΡΕΘΥΜΝΟ
Crete-Guns
ΤΑ ΑΠΟΡΡΗΤΑ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ
Περιφερειακό πλαίσιο Χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης του Σταύρου Βουρβαχάκη
Σελίδα 1 από 1
Περιφερειακό πλαίσιο Χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης του Σταύρου Βουρβαχάκη
29.10.2015
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (ΠΠΧΣΑΑ) ΚΡΗΤΗΣ
Η οικονομική μεγέθυνση, δηλαδή η αύξηση του περιφερειακού Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) , είναι βασική οικονομική προϋπόθεση στην αναπτυξιακή πορεία της Περιφέρειας Κρήτης. Ωστόσο από μόνη της δεν κατοχυρώνει τη συνολική αναπτυξιακή προοπτική που περιλαμβάνει πέρα από την οικονομική διάσταση άλλες, εξίσου σημαντικές, διαστάσεις όπως την κοινωνική, τη χωρική, την περιβαλλοντική, την πολιτισμική. Για αυτό συμφωνώ με τη θέση των μελετητών ότι «Η μεγαλύτερη αύξηση του ΑΕΠ δεν αποτελεί από μόνη της προτιμότερη εκδοχή από την περιορισμένη αύξησή του, εάν περιβαλλοντικές, κοινωνικές ή άλλες συνιστώσες της ανάπτυξης δεν διασφαλίζονται ισότροπα» (Τεύχος 7, σελ. 53). Με την έννοια αυτή, οι παρατηρήσεις μου δε θα αρκεστούν μόνο στο οικονομικό σκέλος της μεγέθυνσης, αλλά συνολικά στον αναπτυξιακό σχεδιασμό του ΠΠΧΣΑΑ Κρήτης. Οι μελετητές αξιολογούν τρία σενάρια μεγέθυνσης, προκρίνοντας αυτό που αποκαλούν ως ρεαλιστικό. Σύμφωνα με την ανάλυση «Η Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία βάσει των τριών αναπτυξιακών σεναρίων αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό σε σχέση με το 2011 από 1,8% στο χαμηλό σενάριο, σε 2,2% στο ρεαλιστικό και σε 2,7% στο υψηλό» (Τεύχος 7, σελ. 50).
Σε αυτό το σημείο πρέπει να πούμε ότι τα σενάρια δε λαμβάνουν επαρκώς υπόψη τις διαμορφωμένες μακροοικονομικές συνθήκες και τη δυναμική τους. Για να αναφερθούμε μόνο στο προκρινόμενο σενάριο – το ρεαλιστικό – θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μη εφικτό αν λάβουμε την μακροοικονομική δυναμική της πορείας του ΑΕΠ εθνικά και περιφερειακά για την τελευταία πενταετία. Ωστόσο, η αδυναμία αυτή είναι κατανοητή στο βαθμό που η μελέτη συντάχθηκε σε καιρό ραγδαίων εξελίξεων και όχι σε ένα προβλέψιμο μακροοικονομικό περιβάλλον. Δεν αμφισβητώ τον τρόπο εξαγωγής της πρόβλεψης, αλλά επιμένω ότι δεν λαμβάνει σοβαρά υπόψη το συνολικό μακροοικονομικό περιβάλλον μέσα στο οποίο πραγματώνεται.
Σχετικά με το επιλεγόμενο αναπτυξιακό πρότυπο συμφωνώ με την τεκμηρίωση των μελετητών ότι «Το αναπτυξιακό πρότυπο, που de facto ίσχυσε στην Κρήτη την τελευταία δεκαετία 2000 – 2010, είχε ως αποτέλεσμα τη συρρίκνωση του μεριδίου της στη συνολική προστιθέμενη αξία της χώρας και τη μείωση της απασχόλησης» (Τεύχος 7, σελ. 34: για τεκμηρίωση βλ. Α2 Στάδιο της Μελέτης). Το επιδιωκόμενο αναπτυξιακό πρότυπο για την περίοδο 2014-2020 (νέο μοντέλο ανάπτυξης) βασίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες: α) την ανάπτυξη και προώθηση του αγροτοδιατροφικού τομέα, β) τη βελτίωση και προβολή του τουριστικού και πολιτιστικού προϊόντος, γ) την ενίσχυση της έρευνας και της τεχνολογικής ανάπτυξης. Επίσης οι πόροι είναι περιορισμένοι και ως εκ τούτου, η διαμορφωτική παρέμβαση του δημόσιου τομέα στην κατανομή τους έχει κεντρική σπουδαιότητα τόσο στην πρόβλεψη όσο και στο εφικτό αποτέλεσμα.
Η μελέτη ασκεί προσεκτική κριτική στο μοντέλο του μαζικού τουρισμού όπως αυτό είχε διαμορφωθεί ακόμα και τη δεκαετία 2000-2010 . Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους μελετητές «Η εμπειρία της τελευταίας δεκαετίας 2000-2010 δείχνει ότι το μοντέλο του μονοθεματικού μαζικού τουρισμού, έναντι του ποιοτικού, έχει πλέον ιδιαίτερα περιορισμένα περιθώρια να διαχέει τα οφέλη του τουρισμού στον ευρύτερο πληθυσμό της Περιφέρειας και δίνει μόνον προσωρινή και ασύμμετρα ακριβή διέξοδο στα προβλήματα της ανεργίας» (Τεύχος 7, σελ.38).
Εξίσου σημαντική στη διαμόρφωση της αναπτυξιακής στρατηγικής της κατανομής των διαθέσιμων πόρων είναι η διαπίστωση ότι όσο αυξάνονται οι επιχειρηματικές επενδύσεις, μειώνονται τα διαθέσιμα κονδύλια για έργα υποδομής που υλοποιούν τον χωροταξικό σχεδιασμό. Συνεπώς, υποχρέωση των εμπλεκομένων φορέων είναι η διαμόρφωση του κατάλληλου μίγματος μεταξύ επιχειρηματικών επενδύσεων και έργων υποδομής που θα οδηγήσουν στην επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων της Περιφέρειας.
Αξίζει να επισημανθεί η ανάλυση για την σχέση κεφαλαίου/προϊόντος και κεφαλαίου/ εργασίας. Και οι δυο αυτοί δείκτες είναι κρίσιμοι στην τεκμηρίωση των εναλλακτικών σεναρίων γι αυτό παραθέτουμε τις αναλογίες που προκρίνει η μελέτη. Συγκεκριμένα: «Στις τουριστικές επιχειρήσεις (καταλύματα – εστίαση), η σχέση κεφαλαίου/προϊόντος στην Κρήτη υπολογίζεται περί το 5,2 (χρειάζεται δηλαδή να έχουν επενδυθεί διαχρονικά 5,2 χρηματικές μονάδες κεφαλαίου για να παράγεται ετησίως 1 χρηματική μονάδα προστιθέμενης αξίας). Στις μονάδες μεταποίησης τροφίμων και ποτών η σχέση διαμορφώνεται περί το 1,2, στις υπόλοιπες μονάδες μεταποίησης περί το 2,8, ενώ στις γεωργικές επιχειρήσεις περί το 0,5. Αντίστοιχα, η σχέση κεφαλαίου/εργασίας είναι σήμερα περίπου € 275.000 ανά θέση εργασίας στις τουριστικές επιχειρήσεις, € 45.000 στις μονάδες μεταποίησης τροφίμων και ποτών, € 95,000 στην υπόλοιπη μεταποίηση και μόλις € 6,000 στις επιχειρήσεις γεωργικής παραγωγής.» (Τεύχος 7, σελ. 32).
Σε ότι αφορά το βαθμό κάλυψης αναγκών στο θεματικό αντικείμενο «ανταγωνιστικότητα – επιχειρηματικότητα» οι διαθέσιμοι δημόσιοι πόροι για υποστήριξη των νέων επενδύσεων καλύπτουν το 11,5% των επενδύσεων στην περίοδο 2014 – 2020 και το 9,2% στην περίοδο 2021 – 2031. (Τεύχος 8, σελ. 68). Το ποσοστό αυτό, ως μέσος όρος, κατά τους μελετητές κρίνεται σημαντικό. Κρίσιμος παράγοντας είναι η ανάληψη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών που προωθούν την ευφυή εξειδίκευση, την καινοτομία και την εξωστρέφεια, σε συνδυασμό με την επίτευξη χαμηλότερων συντελεστών Κεφαλαίου/Προϊόντος.
Σχετικά με τους διαθέσιμους πόρους: Την περίοδο 2014-2020, στην Περιφέρεια Κρήτης διατίθενται 452 εκατομμύρια ευρώ από τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (ΠΕΠ) ενώ σύμφωνα με την εκτίμηση των μελετητών για το ρεαλιστικό σενάριο από τα Τομεακά Προγράμματα του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ πρώην ΕΣΠΑ) 2014-2020 δύναται να αντληθούν 1 δις 441 εκατομμύρια 938 χιλιάδες ευρώ. Με δεδομένο ότι οι δημόσιοι πόροι των τομεακών προγραμμάτων ΣΕΣ 2014-2020 ανά Περιφέρεια και πρόγραμμα, δεν είναι διαθέσιμοι η κατανομή βασίστηκε στην παραδοχή ότι την επόμενη προγραμματική περίοδο η πορεία της Κρήτης θα είναι βελτιωμένη, γι’ αυτό και το ποσοστό συμβολής των παραγωγικών κλάδων προσαυξήθηκε μ’ ένα συντελεστή 1.15, σε σχέση με την προηγούμενη προγραμματική περίοδο. (Τεύχος 8, σελ.54). Η συγκεκριμένη παραδοχή κρίνεται αισιόδοξη και σε κάθε περίπτωση θα εξαρτηθεί από την ικανότητα απορρόφησης των πόρων.
Συνολικά οι διαθέσιμοι πόροι για την περίοδο 2014-2020 σύμφωνα με τη μελέτη ανέρχονται σε € 1 δις 893 εκατομμύρια 953 χιλιάδες ευρώ. Για την περίοδο 2021-2031, η πρόβλεψη για το ποσό των διαθέσιμων πόρων φτάνει στα € 2 δις 968 εκατομμύρια 352 χιλιάδες ευρώ. λαμβάνοντας υπόψη ως βασικές υποθέσεις ότι α) η οικονομική κρίση θα έχει ξεπεραστεί, β) η Περιφέρεια Κρήτης θα συνεχίσει να χρηματοδοτείται από κοινοτικούς δημοσίους πόρους, γ) η δυνατότητα διάθεσης εθνικών δημοσίων πόρων θα αυξάνεται με την αύξηση του ΑΕΠ. (Τεύχος 8, σελ.51- 56).
Μια γενική θέση διέπει τη μελέτη σε σχέση με την ανεργία και την απασχόληση. Σύμφωνα λοιπόν με αυτή τα υψηλά διαμορφωμένα ποσοστά ανεργίας οφείλονται περισσότερο σε διορθωτικά χαρακτηριστικά όπως η αναντιστοιχία χαρακτηριστικών προσφερόμενης και ζητούμενης εργασίας παρά σε δομικά χαρακτηριστικά. Η θέση αυτή είναι μεροληπτική. Η μελέτη δεν αναδεικνύει στο βαθμό που τους αναλογεί τα δομικά χαρακτηριστικά της μείωσης της απασχόλησης όπως η πτώση της οικονομικής δραστηριότητας.
Τέλος η μελέτη ενώ προτείνει ως αναγκαιότητα μια πολύ μεγάλη αύξηση των εξαγωγικών επιδόσεων των Κρητικών επιχειρήσεων του αγροτοδιατροφικού τομέα ,εντούτοις προβλέπει μια πολύ λιτή δομή υποβοήθησης της εξαγωγικής προσπάθειας. Ειδικότερα σύμφωνα με αυτήν το 2012 η Κρήτη έκανε εξαγωγές € 167 εκ. προϊόντων του αγροτοδιατροφικού τομέα και εισαγωγές € 104 εκ. Το 2021 χρειάζεται να έχει αυξήσει τις εξαγωγές κατά περισσότερο από € 500 εκ. και αυτό να καλύπτεται από μια λιτή δομή υποβοήθησης της εξαγωγικής προσπάθειας με συνολικό προϋπολογισμό για το σύνολο της περιόδου 2014-2020 όχι μεγαλύτερο από 5-7 εκ. και στελέχωση περίπου 10 ατόμων. (Τεύχος 8, σελ.57-58). Εντούτοις, δεν επεξηγείται η δομή και ο στρατηγικός σχεδιασμός με τον οποίο μια «λιτή δομή» του τύπου που αναφέρεται θα οδηγήσει σε μια αύξηση των εξαγωγών της τάξεως του 300 τοις εκατό. Επίσης, δεν διευκρινίζεται αν αυτή η αύξηση είναι συγκριτική μεταξύ των ετών 2012 και 2021 ή αναφέρεται συνολικά στα έτη 2012 και 2021. Σε ένα τόσο κρίσιμο αναπτυξιακό ζήτημα, η μελέτη όφειλε να είναι περισσότερο αναλυτική.
Θεωρούμε ότι οι παραπάνω παρατηρήσεις-επισημάνσεις θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στο δημόσιο διάλογο για την αναθεώρηση και εξειδίκευση του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΠΠΧΣΑΑ) Κρήτης.
http://rethemnosnews.gr
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (ΠΠΧΣΑΑ) ΚΡΗΤΗΣ
Η οικονομική μεγέθυνση, δηλαδή η αύξηση του περιφερειακού Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) , είναι βασική οικονομική προϋπόθεση στην αναπτυξιακή πορεία της Περιφέρειας Κρήτης. Ωστόσο από μόνη της δεν κατοχυρώνει τη συνολική αναπτυξιακή προοπτική που περιλαμβάνει πέρα από την οικονομική διάσταση άλλες, εξίσου σημαντικές, διαστάσεις όπως την κοινωνική, τη χωρική, την περιβαλλοντική, την πολιτισμική. Για αυτό συμφωνώ με τη θέση των μελετητών ότι «Η μεγαλύτερη αύξηση του ΑΕΠ δεν αποτελεί από μόνη της προτιμότερη εκδοχή από την περιορισμένη αύξησή του, εάν περιβαλλοντικές, κοινωνικές ή άλλες συνιστώσες της ανάπτυξης δεν διασφαλίζονται ισότροπα» (Τεύχος 7, σελ. 53). Με την έννοια αυτή, οι παρατηρήσεις μου δε θα αρκεστούν μόνο στο οικονομικό σκέλος της μεγέθυνσης, αλλά συνολικά στον αναπτυξιακό σχεδιασμό του ΠΠΧΣΑΑ Κρήτης. Οι μελετητές αξιολογούν τρία σενάρια μεγέθυνσης, προκρίνοντας αυτό που αποκαλούν ως ρεαλιστικό. Σύμφωνα με την ανάλυση «Η Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία βάσει των τριών αναπτυξιακών σεναρίων αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό σε σχέση με το 2011 από 1,8% στο χαμηλό σενάριο, σε 2,2% στο ρεαλιστικό και σε 2,7% στο υψηλό» (Τεύχος 7, σελ. 50).
Σε αυτό το σημείο πρέπει να πούμε ότι τα σενάρια δε λαμβάνουν επαρκώς υπόψη τις διαμορφωμένες μακροοικονομικές συνθήκες και τη δυναμική τους. Για να αναφερθούμε μόνο στο προκρινόμενο σενάριο – το ρεαλιστικό – θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μη εφικτό αν λάβουμε την μακροοικονομική δυναμική της πορείας του ΑΕΠ εθνικά και περιφερειακά για την τελευταία πενταετία. Ωστόσο, η αδυναμία αυτή είναι κατανοητή στο βαθμό που η μελέτη συντάχθηκε σε καιρό ραγδαίων εξελίξεων και όχι σε ένα προβλέψιμο μακροοικονομικό περιβάλλον. Δεν αμφισβητώ τον τρόπο εξαγωγής της πρόβλεψης, αλλά επιμένω ότι δεν λαμβάνει σοβαρά υπόψη το συνολικό μακροοικονομικό περιβάλλον μέσα στο οποίο πραγματώνεται.
Σχετικά με το επιλεγόμενο αναπτυξιακό πρότυπο συμφωνώ με την τεκμηρίωση των μελετητών ότι «Το αναπτυξιακό πρότυπο, που de facto ίσχυσε στην Κρήτη την τελευταία δεκαετία 2000 – 2010, είχε ως αποτέλεσμα τη συρρίκνωση του μεριδίου της στη συνολική προστιθέμενη αξία της χώρας και τη μείωση της απασχόλησης» (Τεύχος 7, σελ. 34: για τεκμηρίωση βλ. Α2 Στάδιο της Μελέτης). Το επιδιωκόμενο αναπτυξιακό πρότυπο για την περίοδο 2014-2020 (νέο μοντέλο ανάπτυξης) βασίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες: α) την ανάπτυξη και προώθηση του αγροτοδιατροφικού τομέα, β) τη βελτίωση και προβολή του τουριστικού και πολιτιστικού προϊόντος, γ) την ενίσχυση της έρευνας και της τεχνολογικής ανάπτυξης. Επίσης οι πόροι είναι περιορισμένοι και ως εκ τούτου, η διαμορφωτική παρέμβαση του δημόσιου τομέα στην κατανομή τους έχει κεντρική σπουδαιότητα τόσο στην πρόβλεψη όσο και στο εφικτό αποτέλεσμα.
Η μελέτη ασκεί προσεκτική κριτική στο μοντέλο του μαζικού τουρισμού όπως αυτό είχε διαμορφωθεί ακόμα και τη δεκαετία 2000-2010 . Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους μελετητές «Η εμπειρία της τελευταίας δεκαετίας 2000-2010 δείχνει ότι το μοντέλο του μονοθεματικού μαζικού τουρισμού, έναντι του ποιοτικού, έχει πλέον ιδιαίτερα περιορισμένα περιθώρια να διαχέει τα οφέλη του τουρισμού στον ευρύτερο πληθυσμό της Περιφέρειας και δίνει μόνον προσωρινή και ασύμμετρα ακριβή διέξοδο στα προβλήματα της ανεργίας» (Τεύχος 7, σελ.38).
Εξίσου σημαντική στη διαμόρφωση της αναπτυξιακής στρατηγικής της κατανομής των διαθέσιμων πόρων είναι η διαπίστωση ότι όσο αυξάνονται οι επιχειρηματικές επενδύσεις, μειώνονται τα διαθέσιμα κονδύλια για έργα υποδομής που υλοποιούν τον χωροταξικό σχεδιασμό. Συνεπώς, υποχρέωση των εμπλεκομένων φορέων είναι η διαμόρφωση του κατάλληλου μίγματος μεταξύ επιχειρηματικών επενδύσεων και έργων υποδομής που θα οδηγήσουν στην επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων της Περιφέρειας.
Αξίζει να επισημανθεί η ανάλυση για την σχέση κεφαλαίου/προϊόντος και κεφαλαίου/ εργασίας. Και οι δυο αυτοί δείκτες είναι κρίσιμοι στην τεκμηρίωση των εναλλακτικών σεναρίων γι αυτό παραθέτουμε τις αναλογίες που προκρίνει η μελέτη. Συγκεκριμένα: «Στις τουριστικές επιχειρήσεις (καταλύματα – εστίαση), η σχέση κεφαλαίου/προϊόντος στην Κρήτη υπολογίζεται περί το 5,2 (χρειάζεται δηλαδή να έχουν επενδυθεί διαχρονικά 5,2 χρηματικές μονάδες κεφαλαίου για να παράγεται ετησίως 1 χρηματική μονάδα προστιθέμενης αξίας). Στις μονάδες μεταποίησης τροφίμων και ποτών η σχέση διαμορφώνεται περί το 1,2, στις υπόλοιπες μονάδες μεταποίησης περί το 2,8, ενώ στις γεωργικές επιχειρήσεις περί το 0,5. Αντίστοιχα, η σχέση κεφαλαίου/εργασίας είναι σήμερα περίπου € 275.000 ανά θέση εργασίας στις τουριστικές επιχειρήσεις, € 45.000 στις μονάδες μεταποίησης τροφίμων και ποτών, € 95,000 στην υπόλοιπη μεταποίηση και μόλις € 6,000 στις επιχειρήσεις γεωργικής παραγωγής.» (Τεύχος 7, σελ. 32).
Σε ότι αφορά το βαθμό κάλυψης αναγκών στο θεματικό αντικείμενο «ανταγωνιστικότητα – επιχειρηματικότητα» οι διαθέσιμοι δημόσιοι πόροι για υποστήριξη των νέων επενδύσεων καλύπτουν το 11,5% των επενδύσεων στην περίοδο 2014 – 2020 και το 9,2% στην περίοδο 2021 – 2031. (Τεύχος 8, σελ. 68). Το ποσοστό αυτό, ως μέσος όρος, κατά τους μελετητές κρίνεται σημαντικό. Κρίσιμος παράγοντας είναι η ανάληψη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών που προωθούν την ευφυή εξειδίκευση, την καινοτομία και την εξωστρέφεια, σε συνδυασμό με την επίτευξη χαμηλότερων συντελεστών Κεφαλαίου/Προϊόντος.
Σχετικά με τους διαθέσιμους πόρους: Την περίοδο 2014-2020, στην Περιφέρεια Κρήτης διατίθενται 452 εκατομμύρια ευρώ από τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (ΠΕΠ) ενώ σύμφωνα με την εκτίμηση των μελετητών για το ρεαλιστικό σενάριο από τα Τομεακά Προγράμματα του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ πρώην ΕΣΠΑ) 2014-2020 δύναται να αντληθούν 1 δις 441 εκατομμύρια 938 χιλιάδες ευρώ. Με δεδομένο ότι οι δημόσιοι πόροι των τομεακών προγραμμάτων ΣΕΣ 2014-2020 ανά Περιφέρεια και πρόγραμμα, δεν είναι διαθέσιμοι η κατανομή βασίστηκε στην παραδοχή ότι την επόμενη προγραμματική περίοδο η πορεία της Κρήτης θα είναι βελτιωμένη, γι’ αυτό και το ποσοστό συμβολής των παραγωγικών κλάδων προσαυξήθηκε μ’ ένα συντελεστή 1.15, σε σχέση με την προηγούμενη προγραμματική περίοδο. (Τεύχος 8, σελ.54). Η συγκεκριμένη παραδοχή κρίνεται αισιόδοξη και σε κάθε περίπτωση θα εξαρτηθεί από την ικανότητα απορρόφησης των πόρων.
Συνολικά οι διαθέσιμοι πόροι για την περίοδο 2014-2020 σύμφωνα με τη μελέτη ανέρχονται σε € 1 δις 893 εκατομμύρια 953 χιλιάδες ευρώ. Για την περίοδο 2021-2031, η πρόβλεψη για το ποσό των διαθέσιμων πόρων φτάνει στα € 2 δις 968 εκατομμύρια 352 χιλιάδες ευρώ. λαμβάνοντας υπόψη ως βασικές υποθέσεις ότι α) η οικονομική κρίση θα έχει ξεπεραστεί, β) η Περιφέρεια Κρήτης θα συνεχίσει να χρηματοδοτείται από κοινοτικούς δημοσίους πόρους, γ) η δυνατότητα διάθεσης εθνικών δημοσίων πόρων θα αυξάνεται με την αύξηση του ΑΕΠ. (Τεύχος 8, σελ.51- 56).
Μια γενική θέση διέπει τη μελέτη σε σχέση με την ανεργία και την απασχόληση. Σύμφωνα λοιπόν με αυτή τα υψηλά διαμορφωμένα ποσοστά ανεργίας οφείλονται περισσότερο σε διορθωτικά χαρακτηριστικά όπως η αναντιστοιχία χαρακτηριστικών προσφερόμενης και ζητούμενης εργασίας παρά σε δομικά χαρακτηριστικά. Η θέση αυτή είναι μεροληπτική. Η μελέτη δεν αναδεικνύει στο βαθμό που τους αναλογεί τα δομικά χαρακτηριστικά της μείωσης της απασχόλησης όπως η πτώση της οικονομικής δραστηριότητας.
Τέλος η μελέτη ενώ προτείνει ως αναγκαιότητα μια πολύ μεγάλη αύξηση των εξαγωγικών επιδόσεων των Κρητικών επιχειρήσεων του αγροτοδιατροφικού τομέα ,εντούτοις προβλέπει μια πολύ λιτή δομή υποβοήθησης της εξαγωγικής προσπάθειας. Ειδικότερα σύμφωνα με αυτήν το 2012 η Κρήτη έκανε εξαγωγές € 167 εκ. προϊόντων του αγροτοδιατροφικού τομέα και εισαγωγές € 104 εκ. Το 2021 χρειάζεται να έχει αυξήσει τις εξαγωγές κατά περισσότερο από € 500 εκ. και αυτό να καλύπτεται από μια λιτή δομή υποβοήθησης της εξαγωγικής προσπάθειας με συνολικό προϋπολογισμό για το σύνολο της περιόδου 2014-2020 όχι μεγαλύτερο από 5-7 εκ. και στελέχωση περίπου 10 ατόμων. (Τεύχος 8, σελ.57-58). Εντούτοις, δεν επεξηγείται η δομή και ο στρατηγικός σχεδιασμός με τον οποίο μια «λιτή δομή» του τύπου που αναφέρεται θα οδηγήσει σε μια αύξηση των εξαγωγών της τάξεως του 300 τοις εκατό. Επίσης, δεν διευκρινίζεται αν αυτή η αύξηση είναι συγκριτική μεταξύ των ετών 2012 και 2021 ή αναφέρεται συνολικά στα έτη 2012 και 2021. Σε ένα τόσο κρίσιμο αναπτυξιακό ζήτημα, η μελέτη όφειλε να είναι περισσότερο αναλυτική.
Θεωρούμε ότι οι παραπάνω παρατηρήσεις-επισημάνσεις θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στο δημόσιο διάλογο για την αναθεώρηση και εξειδίκευση του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΠΠΧΣΑΑ) Κρήτης.
http://rethemnosnews.gr
Παρόμοια θέματα
» Το οικονομικό πρόβλημα των Δήμων του Σταύρου Βουρβαχάκη
» Λευτέρης Γκίνης - Πρόταση Εθνικού Σχεδιασμού Αν.Ελλ.
» Νέο θεσμικό πλαίσιο για την επαναλειτουργία πτωχευμένων επιχειρήσεων
» Ημερίδα για την Ενίσχυση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων παρουσία Σταύρου Αρναουτάκη
» Ρωσία: Ενέκρινε το θεσμικό πλαίσιο για την χρηματοδότηση της Ελλάδας - "ΟΚ" από την Δούμα για τα πρώτα 100 δισ. $ της τράπεζας των BRICS
» Λευτέρης Γκίνης - Πρόταση Εθνικού Σχεδιασμού Αν.Ελλ.
» Νέο θεσμικό πλαίσιο για την επαναλειτουργία πτωχευμένων επιχειρήσεων
» Ημερίδα για την Ενίσχυση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων παρουσία Σταύρου Αρναουτάκη
» Ρωσία: Ενέκρινε το θεσμικό πλαίσιο για την χρηματοδότηση της Ελλάδας - "ΟΚ" από την Δούμα για τα πρώτα 100 δισ. $ της τράπεζας των BRICS
Σελίδα 1 από 1
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Πεμ Φεβ 08, 2024 10:56 pm από Admin
» Ερευνα-σοκ! Ο αργός «θάνατος» του Ελληνα αγρότη με οργανωμένο σχέδιο
Τετ Φεβ 07, 2024 8:02 pm από Admin
» ΦΠΑ: Έρχεται η αυτόματη επιστροφή – Ποιους αφορά – Πότε θα ξεκινήσει
Πεμ Φεβ 01, 2024 11:42 am από Admin
» Η γλώσσα των κουτσαβάκηδων (το λεξικό της μαγκιάς)
Δευ Ιαν 29, 2024 8:39 pm από Admin
» Έρχεται νέο σύστημα με αυτόματες κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων για χρέη στην εφορία
Δευ Ιαν 22, 2024 2:40 pm από Admin
» Ενημέρωση ιδιοκτητών δεσποζόμενων ζώων
Τρι Ιαν 16, 2024 7:03 pm από Admin
» Πώς θα βρείτε τα «χαμένα» σας ένσημα πριν το 2002
Πεμ Ιαν 11, 2024 8:24 pm από Admin
» Ο σεισμός-μαμούθ που ανύψωσε την Κρήτη και δημιούργησε τσουνάμι 12 μέτρων
Τρι Ιαν 02, 2024 8:52 pm από Admin
» Για πρώτη φορά στο Νοσοκομείο Ρεθύμνου επέμβαση ολικής αρθροπλαστικής με την πρωτοποριακή τεχνική της ρομποτική
Παρ Δεκ 29, 2023 8:41 pm από Admin
» Ανοίγει η πλατφόρμα εξαγοράς καταπατημένων εκτάσεων του Δημοσίου – Δικαιολογητικά και προϋποθέσεις
Πεμ Δεκ 28, 2023 9:38 pm από Admin
» Ελεύθεροι επαγγελματίες: Αυξάνονται οι εισφορές τους το 2024 - Τα νέα ποσά
Τρι Δεκ 26, 2023 1:02 pm από Admin
» ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ ΠΟΥ ΜΕΤΑΔΙΔΟΝΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΣΚΥΛΟΥΣ ΑΠΟ ΤΣΙΜΠΗΜΑ ΤΣΙΜΠΟΥΡΙΟΥ. ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΙΣ ΠΡΟΛΗΨΟΥΜΕ;
Δευ Δεκ 25, 2023 9:36 pm από Admin
» Δερματικα προβληματα – μυκητιαση, αλλεργικη δερματιτιδα, ψωρα σκυλου
Δευ Δεκ 25, 2023 9:22 pm από Admin
» Λεϊσμανίωση (Καλαζάρ) : Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε
Δευ Δεκ 25, 2023 9:17 pm από Admin
» 35Ν: Η κρητική τσικουδιά του Ηλία Μελισσουργού με όνομα και ποιότητα
Πεμ Δεκ 07, 2023 9:14 pm από Admin
» Γνωρίζατε ότι υπάρχουν ζωντανά ένζυμα στο μέλι
Πεμ Νοε 02, 2023 10:17 pm από Admin
» Τρεις νέες – τούρμπο ποικιλίες ελιάς με αντοχή στην βερτιτσιλίωση
Πεμ Σεπ 28, 2023 11:39 pm από Admin
» Νέα απόφαση του ΣτΕ βγάζει οριστικά εκτός δασικών χαρτών 7 εκατ. στρέμματα
Παρ Μάης 05, 2023 11:15 pm από Admin
» Ανοίγει η πλατφόρμα για τα «Φωτοβολταϊκά στη Στέγη
Τρι Μάης 02, 2023 10:06 pm από Admin
» Πενταετής παραγραφή για τα χρέη στους ΟΤΑ
Παρ Απρ 14, 2023 9:35 pm από Admin
» ΕΣΠΑ: Τα 3 προγράμματα για να επενδύσουν οι αγρότες με κοινοτικό χρήμα
Τετ Μαρ 29, 2023 12:20 pm από Admin
» «Φωτοβολταϊκά στη στέγη»: Βγήκε ο οδηγός του προγράμματος-Δικαιούχοι και προύποθέσεις (έγγραφο)
Πεμ Μαρ 23, 2023 11:54 pm από Admin
» Πως να φτιάξω μόνος μου θειασβέστιο;
Κυρ Φεβ 19, 2023 7:37 pm από Admin
» Ένα κείμενο που πρέπει να διαβάσουν όλοι οι ελαιοκαλλιεργητές!
Τρι Νοε 15, 2022 8:13 pm από Admin
» Επιστήμονες από την Κρήτη ρίχνουν φως σε βακτήριο που πλήττει καλλιέργειες, όπως την ελιά και το αμπέλ
Τρι Φεβ 08, 2022 12:00 pm από Admin
» Νομοπαρασκευαστική για τα κληροτεμάχια
Παρ Ιαν 21, 2022 9:00 pm από Admin
» Πες μου πού είναι το χωράφι σου, να σου πω τι θα φυτέψεις
Τρι Ιαν 04, 2022 7:05 pm από Admin
» Κρητικά λουκάνικα ξιδάτα
Παρ Δεκ 24, 2021 8:39 pm από Admin
» Ντουκιάνι: Ο ιερός χώρος των παλιών Κρητικών
Κυρ Νοε 14, 2021 8:47 pm από Admin
» Το μπόλιασμα (κέντρωμα) των δέντρων. Οι τρόποι και πότε γίνεται
Κυρ Οκτ 24, 2021 9:33 am από Admin